Etykiety na oponach

Od 1 listopada 2012 roku Unia Europejska wprowadza obowiązek etykietowania opon. Zgodnie z Rozporządzeniem WE Nr 1222/2009 nowe oznakowanie opon będzie wymagane we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej od listopada 2012 roku. Wszystkie opony do samochodów osobowych, lekkich pojazdów dostawczych i ciężkich samochodów ciężarowych będą musiały posiadać nalepkę lub być sprzedawane z etykietą zawierającą informacje na temat określonych parametrów opony. Z obowiązku etykietowania zwolnione są:

  • opony bieżnikowane,
  • opony terenowe do zastosowań profesjonalnych,
  • opony przeznaczone wyłącznie do montowania w pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 1 października 1990 r.,
  • opony zapasowe typu T do użytku tymczasowego,
  • opony o indeksie prędkości poniżej 80 km/godz.,
  • opony o nominalnej średnicy obręczy nie większej niż 254 mm lub nie mniejszej niż 635 mm,
  • opony zaopatrzone w dodatkowe elementy w celu poprawy właściwości trakcyjnych, np. opony kolcowane,
  • opony zaprojektowane do montażu w pojazdach przeznaczonych wyłącznie do wyścigów.

Oznaczenia

Jak czytać oznaczenia?
Na etykiecie znajdą się informacje na temat trzech głównych parametrów kupowanej opony:

Opory toczenia (zużycie paliwa)

Obniżanie zużycia paliwa jest istotne zarówno dla zmniejszenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery jak i obniżania kosztów utrzymania pojazdów. Wyszczególniono oceny od A (zielona) do G (czerwona). Różnice między ocenami to zmniejszenie lub zwiększenie zużycia paliwa od 0,10 do 0,15 litra na 100 kilometrów w samochodzie ze średnim spalaniem na poziomie 6,6 l/100 km.

Przyczepność na mokrej nawierzchni (hamowanie)

Hamowanie na mokrej nawierzchni jest kluczową cechą wpływającą na bezpieczeństwo podróży, mierzoną w metrach od momentu rozpoczęcia hamowania do zatrzymania pojazdu. Wyszczególniono oceny od A do G, przy czym nie używa się oceny D ani G. Różnice między ocenami to skrócenie lub wydłużenie dystansu hamowania z prędkości 80 km/h od jednej do dwóch długości samochodu (3 do 6 metrów). Różnica między ocenami A a F wynosi ponad 18 metrów długości hamowania.

Hałas (generowanie hałasu zewnętrznego)

To hałas generowany przez opony w ruchu, mierzony w decybelach. Im na symbolu więcej czarnych pasków, tym głośniejsza jest opona.

Zalety etykietowania opon

Etykietowanie opon daje nowe uprawnienia użytkownikom opon:

  • zapewniając jeden wspólny standard pozwalający porównywać wszystkie opony pod kątem określonych parametrów,
  • umożliwiając użytkownikom opon podejmowanie bardziej przemyślanych decyzji o zakupach opon,
  • umożliwiając użytkownikom opon wybór produktów z lepszą przyczepnością na mokrej nawierzchni, co niewątpliwie zwiększa bezpieczeństwo w czasie jazdy samochodem,
  • umożliwiając użytkownikom opon kupowanie bardziej ekologicznych i ekonomicznych produktów,
  • dzięki etykiecie na oponach ich użytkownicy mogą się dowiedzieć, które opony emitują mniej hałasu.

Nowa etykieta na opony wyróżnia trzy podstawowe informacje, lecz wybierając nowe opony należy również kierować się dodatkowymi kryteriami, takimi jak:

  • Odporność na aquaplaning
  • Stabilność prowadzenia
  • Właściwości jezdne i kierowalność na suchych i mokrych nawierzchniach
  • Trwałość i wytrzymałość
  • Hamowanie na suchych nawierzchniach
  • Właściwości jezdne w warunkach zimowych

Oprócz informacji wymienionych w nowych oznaczeniach istnieje przynajmniej 11 czynników uwzględnianych w testach opon, w tym:

kryteria

Przed zastosowaniem danej opony w nowym modelu samochodu, producenci stawiają przed dostawcami opon bardzo wysokie wymagania w wyżej wymienionych kryteriach. Ponadto, ogólnodostępne testy opon także biorą te czynniki pod uwagę, dzięki czemu wciąż stanowią znakomite, niezależne źródło informacji dotyczące sprawowania się opon w niemal każdych warunkach.

Stanowisko producenta opon Continental w sprawie nowych oznaczeń opon UE:

  • Continental z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie nowych europejskich oznaczeń opon, a tym samym rozpowszechnianie wśród konsumentów informacji o oponach.
  • Od listopada 2012 roku wszyscy konsumenci będą informowani dzięki nowym oznaczeniom o wpływie opon na zużycie paliwa, bezpieczeństwie prowadzenia i poziomie hałasu.
  • Różnice między poszczególnymi ocenami to obniżenie lub zwiększenie zużycia paliwa o 0,10 - 0,15 litrów na 100 kilometrów oraz skrócenie lub wydłużenie drogi hamowania z 80 km/h na mokrej drodze do 6 metrów.
  • Testy opon przeprowadzane przez magazyny motoryzacyjne wciąż będą stanowić istotne źródło informacji dla konsumentów, gdyż oprócz trzech kategorii oceny znajdujących się na etykiecie, badaniu podlega nawet aż 11 dodatkowych kryteriów związanych z wpływem opon na bezpieczeństwo podróżowania.
  • W zimie inne kryteria związane z właściwościami jezdnymi, które nie są wyróżnione w nowych oznaczeniach, stają się równie istotne w wyborze opon.
  • Przed zakupem kierowcom zaleca się odwołanie również do alternatywnych źródeł informacji : testów opon, porad sprzedawców, materiałów producenta itp.

Odpowiednie przechowywanie opon

Wielu kierowców wymieniło już opony z zimowych na letnie. W związku z tym obserwowaliśmy wzmożony ruch w serwisach oponiarskich. Część użytkowników po zmianie opon zabiera je ze sobą, a niektórzy postanawiają zlecić przechowanie opon serwisowi. I w tym momencie całą odpowiedzialność za powierzone opony ponosi warsztat. Pamiętajmy, że tylko właściwy sposób składowania zapewni optymalną trwałość opon. Niewłaściwe przechowywanie może doprowadzić do zmiany parametrów fizycznych ogumienia i spowodować skrócenie okresu eksploatacji opon.

Poniżej kilka wskazówek dotyczących sezonowego przechowywania opon.

  1. Pomieszczenie, w którym składujemy opony powinno być czyste, zaciemnione, suche oraz umiarkowanie wentylowane.
  2. Należy unikać wszelkiego rodzaju wilgoci.
  3. Temperatura przechowywania nie powinna być wyższa niż 35stC - optymalna to około 25stC.
  4. Unikajmy bezpośredniego kontaktu ze źródłami ciepła, np. grzejnikami oraz temperatur znacznie poniżej zera.
  5. Nie przechowujmy opon razem z innymi przedmiotami, szczególnie takimi, które posiadają ostre krawędzie.
  6. Zabezpieczmy opony przed działaniem preparatów (także ich oparów) takich jak: substancje ropopochodne (m.in. paliwa, oleje, smary i ich pochodne ), substancje chemiczne (m.in. rozpuszczalniki, kwasy, zasady), które mogą spowodować uszkodzenie opon.
  7. W miejscu przechowywania opon nie mogą pracować urządzenia, które emitują ozon, ponieważ ma on bardzo niekorzystne działanie na mieszankę gumową.

Pamiętajmy o tym, aby opony nie były składowane pod obciążeniem, ponieważ może to prowadzić do ich uszkodzenia.

Zalecany sposób przechowywania opon z obręczami to zawieszenie ich na hakach. Możliwe jest również ich składowanie poziome w stosach (których wysokość nie powinna przekraczać 1,5 m), przy czym należy zapewnić zmianę ich pozycji co 4 tygodnie (żeby uniknąć trwałych deformacji opon leżących na spodzie). Zalecany sposób przechowywania opon bez obręczy to składowanie ich w pozycji pionowej, przy czym należy przestawiać je co 4 tygodnie wykonując obrót o znaczny kąt (żeby uniknąć trwałych deformacji części opony stykającej się z podłożem).

Użytkowanie opon zimowych

W tym artykule zamieszczamy 10 wskazówek związanych z użytkowaniem opon zimowych opisanych przez specjalistów z firmy Vredestein.

1. Dlaczego opony zimowe

Przy temperaturach poniżej +7° C opony zimowe zapewniają krótszą od opon letnich drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Guma bieżnika pozostaje elastyczniejsza przy niskich temperaturach, co gwarantuje optymalne bezpieczeństwo. Guma, z której wytwarza się opony letnie, staje się w takich warunkach sztywna i traci przyczepność na śniegu i lodzie. Nowoczesne opony zimowe są równie ciche, wygodne i wytrzymałe, co opony letnie.

2. Kiedy zakładać opony zimowe

O momencie założenia opon zimowych decydują nie tylko warunki atmosferyczne, lecz przede wszystkim średnia temperatura dnia, wynosząca +7° C. W przypadku krajów Europy Środkowo-Wschodniej oznacza to, iż najlepszym okresem na wymianę opon na zimowe jest koniec września. Wymiana opon na letnie powinna odbywać się w kwietniu.

3. Przechowywanie opon letnich

Aby odpowiednio przechować zamontowane na obręczach opony letnie, radzimy, co następuje: Najpierw gruntownie oczyścić opony i koła przy użyciu wody, a potem dokładnie je osuszyć. Następnie przechowywać je w pozycji wiszącej lub leżącej (można ułożyć 4 opony jedna na drugiej), przy czym ciśnienie opon należy zwiększyć o 0,4 bar (maks. 3,5 bar). Na oponie należy zaznaczyć również pozycję, jaką zajmowało dane koło, aby w następnym roku można było zamontować je w tym samym miejscu. Opony nie mogą wchodzić w kontakt z chemikaliami lub produktami ropopochodnymi i należy je przechowywać w zaciemnionym i chłodnym miejscu.

4. Zamontować 2 czy 4 opony zimowe

Opony zimowe zwiększają bezpieczeństwo, ponieważ guma, z której wytworzony jest bieżnik, gwarantuje stałą i optymalną przyczepność również przy niskich temperaturach. Radzimy tym samym montować w samochodzie zawsze 4 opony zimowe.

5. Ciśnienie w oponach zimowych

W oponach zimowych nie ma potrzeby stosować innego ciśnienia niż w oponach letnich. Ważne jest, aby co 14 dni sprawdzać ciśnienie w oponach, i żeby robić to, gdy opony są zimne.

6. Użycie łańcuchów śniegowych

Użycie łańcuchów śniegowych może być obowiązkowe na niektórych obszarach. Jeśli w pojeździe uczestniczącym w wypadku nie będą zamontowane łańcuchy śniegowe, kierowca może zostać pociągnięty do odpowiedzialności. Często jednak użycie łańcuchów śniegowych nie jest konieczne, jeśli jeździ się na oponach zimowych. Dlatego należy w odpowiednim momencie zdjąć łańcuchy; poprawia to komfort jazdy i zapobiega zużyciu ogniw łańcucha, mocowań oraz dróg.

7. Jazda na oponach z symbolem mniejszej prędkości

W wielu krajach europejskich mogą być stosowane opony zimowe (z oznaczeniem M&S) z symbolem mniejszej prędkości. W takim przypadku na desce rozdzielczej należy umieścić naklejkę, na której podane będzie, iż dopuszczalna prędkość opony nie jest zgodna z maksymalną prędkością samochodu.

8. Jazda zimą

Jazda po śniegu i lodzie wymaga od kierowcy zmiany stylu jazdy. Przy przyśpieszaniu nie należy dodawać dużo gazu. W przypadku zbyt szybkiego przyśpieszania koła mogą wpaść w poślizg i stracić przyczepność. Należy szybko zmienić bieg na wyższy, aby zmniejszyć siłę napędową kół. Również wchodzenie w zakręty oraz hamowanie powinno odbywać się stopniowo, aby zapobiec wpadnięciu w poślizg i zablokowaniu kół. Należy próbować hamować silnikiem i ograniczyć do minimum użycie pedału hamulca.

9. Wyposażenie samochodu w zimie

Do złych warunków atmosferycznych należy przygotować również samochód. Oprócz montażu opon zimowych należy zadbać również o dobry stan akumulatora, odpowiedni poziom oleju silnikowego, płynu hamulcowego oraz płynu chłodnicowego. Nie należy również zapominać o sprawdzeniu ciśnienia w kole zapasowym. W zbiorniku powinna znajdować się odpowiednia ilość zimowego płynu do spryskiwacza, zapobiegającego zamarzaniu szyb. Należy wziąć ze sobą płyn ułatwiający odtajanie szyb i zamków (nie przechowywać go w samochodzie) i na noc odchylać wycieraczki od powierzchni szyby, aby zapobiec ich przymarznięciu. Zalecamy również wziąć ze sobą przewody rozruchowe i linkę holowniczą oraz częściej myć samochód, ponieważ sól drogowa bardzo niszczy pojazdy.

10. Głębokość profilu opon zimowych

Opony zimowe o profilu wynoszącym mniej niż 4 mm, nie są w stanie zagwarantować optymalnej wydajności na śniegu i lodzie. Zalecamy, aby nie używać takich opon w kolejnym sezonie zimowym. W niektórych krajach europejskich opon zimowych nie uznaje się za takowe, jeśli profil wynosi mniej niż 4 mm. Należy zwracać na to szczególną uwagę w krajach, w których jazda na oponach zimowych jest obowiązkowa (kraje skandynawskie, Niemcy i Austria).

Budowa i oznaczenia felg aluminiowych

Do głównych zalet felg aluminiowych należą między innymi:

  • mniejsza waga wyrobu
  • atrakcyjniejszy wygląd
  • większa dokładność wykonania
  • lepsze chłodzenie zacisków hamulcowych

Felgi aluminiowe powstają w procesie kształtowania odpowiednio przygotowanego stopu aluminium. Obecnie stosuje się cztery podstawowe metody produkcji:

  • odlew wysokociśnieniowy
  • odlew niskociśnieniowy
  • odlew grawitacyjny
  • kucie

Felga którą montujemy na samochodzie charakteryzuje się odpowiednimi parametrami:

  • rozstaw śrub
  • rozmiar mierzony w calach
  • ET
  • średnica otworu centralnego

Przykładowe parametry 6,5×15, 5×100, ET 38 lub 57,1mm

  • rozstaw śrub 5×110 - 5 oznacza ilość śrub mocujących felgę, 100 oznacza średnicę okręgu, na której to znajduję się 5 otworów montażowych
  • rozmiar felgi 6,5×15 - 6,5 to szerokość felgi w calach, 15 to zewnętrzna średnica felgi podawana w calach
  • ET (offset lub inaczej odsadzenie) odsadzenie informuje o odległości płaszczyzny symetrii felgi od płaszczyzny montażowej, podawane w milimetrach ET jest charakterystyczne dla każdego modelu felgi, nie modelu samochodu
  • 57,1 mm średnica otworu centralnego podawana w mm, umożliwia dokładne centrowanie felgi na piaście

Ogólna budowa felgi

budowa felgi

  1. Średnica obręczy, na którą opiera się opona mierzona w calach.
  2. Centralna oś obrotowa.
  3. Szerokość wewnętrzna.
  4. Garb ochronny, wygarbienie krawędzi felgi przeciwdziałające zsuwaniu się felgi z opony podczas działania dużych sił poziomych np. podczas jazdy po okręgu zabezpieczając tym samym przed nagłą utratą ciśnienia w oponie.
  5. Kołnierz ochronny jest to zewnętrzny kształt obwodowej krawędzi felgi, kołnierz służy między innymi jako element montażowy umożliwiający zdejmowanie i zakładanie opony na felgę.
  6. Średnica otworu centralnego jest to parametr opisujący wielkość otworu w feldze mierzony w milimetrach, który musi być bezwzględnie dopasowany swoim rozmiarem do kołnierza piasty koła, gdyż w taki sposób będzie zapewnione odpowiednie przenoszenie ciężaru
  7. Średnica rozstawu otworów mocujących to odcinek przechodzący przez środki otworów montażowych felgi.
  8. Płaszczyzna montażowa (powierzchnia przylegająca).
  9. Osadzenie ET jest to podawana w milimetrach wartość odległości miedzy płaszczyzną montażową obręczy, a jej środkiem symetrii.
  10. Płaszczyzna symetrii obręczy.

Ciśnienie w oponach

Właściwy poziom ciśnienia w oponach ma istotny wpływ zarówno na bezpieczeństwo jazdy, jak i na koszt eksploatacji. Poziom ciśnienia należy sprawdzać i ewentualnie korygować regularnie raz na miesiąc.

Ciśnienie powietrza w oponach ma bezpośredni wpływ na:

  • bezpieczeństwo - trakcje, uszkodzenia
  • przebieg - zużywanie się elementów bieżnika
  • komfort jazdy - amortyzacja nierówności
  • przyczepność - droga hamowania i odporność na zjawisko aquaplaningu
  • opory toczenia, zużycie paliwa

Niewłaściwe ciśnienie powoduje nadmierne zużywanie się bieżnika w części środkowej, gdy ciśnienie jest zbyt wysokie, lub elementów zewnętrznych, gdy ciśnienie jest zbyt niskie, można wtedy zauważyć specyficzny ciemniejszy pas na obwodzie bieżnika, co jest skutkiem przegrzania nadmiernie ugiętego ogumienia.

Informacje o prawidłowym ciśnieniu w Twoim samochodzie znajdziesz miedzy innymi:

  • na naklejce na słupku przy drzwiach kierowcy
  • w schowku
  • na klapce wlewu do paliwa
  • w instrukcji pojazdu

Optymalizacja i test drogowy

Jeśli po standardowej usłudze wymiany opon pojawiają się wibracje na kierownicy tzw. bicie i kolejne próby wyważenia kół nie przynoszą zamierzonego efektu aby dowiedzieć się jaka jest tego przyczyna wykonaj test drogowy.

Test drogowy jest to dodatkowy proces podczas wyważania, dzięki któremu uzyskujemy informacje o wszystkich siłach oddziaływujących na koło podczas jazdy. Sprawdzana jest także geometria opony i felgi oraz równomierność rozkładu sztywności opony na jej obwodzie. Zebrane dane służą nam do wykonania optymalizacji opon.

Pomimo zaawansowanej technologii produkcji opon oraz felg nie można uzyskać idealnego kształtu ani rozłożenia masy. Optymalizacja ma na celu takie ustalenie opony względem felgi aby ich wzajemne drgania i nierówności niwelowały się wzajemnie.

Test drogowy i optymalizację wykonujemy na wyważarce HUNTER GSP9700.

Jakość naszych usług została doceniona przez firmę NOKIAN, która powierzyła nam jako jedynemu serwisowi w Polsce rozpatrywanie spraw reklamacyjnych.

Dokonując wymiany opon w naszym serwisie test drogowy możemy przeprowadzić podczas wyważenia, dzięki temu zaoszczędzisz czas i pieniądze.

Optymalizacja opon w zakresie:

  • Wyważanie kół
  • Wibracje kół
  • Bicie opon
  • Geometria kół

TPMS

Z dniem 01.11.2014 weszły w życie przepisy o obowiązkowym wyposażeniu każdego nowego samochodu w system monitorujący ciśnienie powietrza w ogumieniu zwany Tire Pressure Monitoring System w skrócie TPMS.

System ten ze względu na zasadę działania dzieli się na dwa rodzaje: pośredni i bezpośredni.

System pośredni nie potrzebuje dodatkowych urządzeń montowanych w pojeździe, gdyż wykorzystuje czujniki ABS/ESP, które na bieżąco porównują prędkości obrotowe kół. W momencie gdy jedno z nich obraca się szybciej od pozostałych czyli zmniejszyła się jego średnica np. na skutek utraty ciśnienia komputer uznaje to za przebicie opony i informuje nas odpowiednim komunikatem. Zaletą tego systemu jest bardzo niski koszt produkcji, natomiast do wad zaliczamy małą dokładność.

System bezpośredni oparty jest na specjalnym czujniku montowanym w feldze, który na bieżąco monitoruje ciśnienie w oponie i zebrane informacje przesyła do komputera. Wartości ciśnienia oraz w niektórych modelach samochodów również temperatura powietrza w oponach pojawiają się na wyświetlaczu.
Do wad możemy zaliczyć koszt obsługi systemu, na który składa się zakup czujnika, zużycie uszczelniaczy, korozja zaworu często wykonanego z aluminium.

Na szczęście wraz z rozwojem TPMS pojawiają się na rynku zamienniki czujników oraz zestawy naprawcze przez co ich eksploatacja jest łatwa i niedroga.

Od momentu wejścia w życie przepisów o TPMS wyspecjalizowaliśmy się w montażu i obsłudze czujników ciśnienia. Posiadamy odpowiednią wiedzę, wykwalifikowanych serwisantów i specjalistyczny sprzęt. Nasze doświadczenie zaowocowało stałą współpracą w zakresie obsługi czujników z Toyota Motor Poland oraz Lexus Polska.

Zostaw nam swój numer
Oddzwonimy o dogodnej dla Ciebie porze